cta image

Inspireras av Linjettägarnas äventyr

Linjetten inbjuder till äventyr. Den är snabb, trygg och lättseglad och inspirerar till upplevelser och aktivt båtliv. På den här sidan har vi samlat berättelser om stora och små äventyr. Allt från 89-åringen som bytte sin L35 till en ny L34 till familjeseglaren, hundägaren, långseglarna. Den som seglar har alltid något att berätta. Och varför blev det just Linjett? Berättelserna är många. Låt dig inspireras av dem som lever med och i sina Linjetter.

Helt ny racer-cruiser i kolfiber

Lighter – Faster. She is a yacht with an attitude, 50 feet of sleek, aggressive lines – full carbon epoxy racer from Oscar and Håkan Södergren Yacht Design. She is the product of Swedish hi-tech expertise in close cooperation with leading east coast boat builder Rosättra Båtvarv.

 

Full Crew and Short hand. Our commission was to make a competitive 50 ft racer suitable for our archiplago with its rather shallow and narrow waters. A boat that can be easily handled by a small crew for ordinary sailing, yet fully able to sock it to the hot competition in the Gotland Round Race.

 

Flexible and easily managed under sail. A flexible and easily managed sail-plan is an important part of Shogun’s concept, profiling a fat-head mainsail and wide foretriangle. The width at the upper part of the main makes the sail efficient even when reefed. The reef rows’ position are calculated with consideration to the mast’s placing far aft and the need for controlled balance when reducing sail area. For light and medium conditions a 110% genoa is used, supplying the proven efficiency of an overlapping head sail.

 

The story of creation. As much as Shogun 50 is fast and a joy to sail, she is a model of extra ordinary design. Function, esthetics and form are decisive features in their own right, in Shogun they’ve come together in perfect harmony.

– We have let hull and deck come together in an organic form, a form that floats all the way to the transom. We have smoothed out the sheerline, says Oscar Södergren.

The negative bow gives the hull a longer waterline, but is also a matter of design. The advanced lines of Shogun makes a yacht with a strong, personal character.

 

Heritage of craftmanship and quality from 1886. The realisation of this challenge lies literally in the hands of Rosättra’s boat builders. Daniel Gustafsson, responsible for the project, underscores the close multy-party cooperation behind Shogun 50.

– In this project we have a very tight connection between experienced carpenters, project managament, customer and designer. It’s all there to guarantee an optimal balance between the interior’s feeling and weight.

– Our experince of what works on sailboats and create lasting quality, along with advanced materials and a sharp design, make for a truly unique result.”

Tillbaka

Linjett 43 – Årets Segelbåt 2016

Juryns motivering Årets Segelbåt – Långfärdsbåt

Att gilla Linjett 43 är att hylla klassisk kvalitet och tidlös stil. Båten bjuder på sting i gången och harmoni för hemmavatten och på långresor. Framför allt är den en bländande blandning av tradition och nytänkande och visar att Rosättras recept är rätt – småskalighet ger mer. Igen. Stor för sina 43 fot, modern i stilen, välinredd, välseglande och försedd med en lyftköl, som tål grund. Dessutom är Mats Gustafssons skapelse igen fin att se på. Hans mål är att bygga perfekt i allt och göra rätt för beteckningen mycket båt för pengarna. Nya Linjett 43 är årets kanske intressantaste och mest innovativa cruiser/semesterbåt och igen ett gott exempel på vad små svenska varv förmår.

Båtmässan Göteborg & Maringuiden står bakom utnämningen av Årets Segelbåt

Tillbaka

89-åring beställde ny segelbåt

”Jag vill beställa en Linjett 34, men den måste vara klar innan alfåglarna drar i april”, sa Anders Parrow till Rosättra Båtvarv. Den beställningen i september förra året var lite ovanlig, men det som verkligen väckte uppseende och gjorde beställningen unik, var något annat. Beställaren, Anders Parrow skulle nämligen snart fylla 89 år.

 

Det började redan i åttaårsåldern med en Kalmarsunds-eka, där han fick delar till skänks och hjälp att få allt på plats. Sedan har det bara fortsatt. Han var med i båda seglarklubbarna i Kalmar och det blev mycket kappsegling under gymnasietiden. Lite ovanligt för den tiden var att kappseglingen i Kalmar var något som dominerades av grabbar som jobbade, inte av skolungdomar. Medan unge Anders ville bli pilot föreslog föräldrarna läkare. När Anders själv efter militärtjänsten på Ljungbyhed, kom till insikt om att varannan kamrat och kollega omkom, blev det läkarstudier.

 

Förste bojliggaren i Gräddöviken

Hustru och barn ställde krav på lite mer utrymme ombord. Så efter en Blekinge-eka och en Herlinkryssare blev det ”Gullkrona”, en Östersjö 10, ketchriggad. En av Anders Parrows patienter hette lämpligt nog Axel Eriksson och hade varv på Gräddö. I viken blev hans båt den första bojliggaren och det dröjde en del år innan han fick sällskap. Men 70-talet var en omväxlande tid för de mindre varven så när Gräddö gick i konkurs dök han upp på Rosättra. Fritjof Gustavsson tyckte dock att en nästan 15 ton tung båt var lite för stor, men såg säkert också affärsmöjligheten och sa ja. Och på den vägen är det fortfarande efter mer än 40 år. Anders blev en nära och kär vän i de gustavssonska familjerna. En HR 41 blev nästa båt. Ingen snabbseglare, men trygg och bekväm när Janne Gustavsson rättat till det som Anders ville ändra på.

 

Och så blev det en Linjett

– Vi hade väl pratat om en mer lätthanterlig båt som kunde ersätta 41:an, men det blev väl inget riktigt beslut, säger Anders angående om hur det gick till när han blev med en Linjett 35. Men Mats Gustavsson kände sin seglare. När Anders Parrow återvände till hösten hade Mats både sålt hans båt och börjat bygga på 35:an.

– Det har jag aldrig ångrat. I Rosättra bygger seglare båtar till seglare, bättre än 35:an finns inte.

Barnen som nu var stora träffade alla ickeseglare och sedan dröjde det ett tag innan Anders fick sällskap ombord igen. Nu var det barnbarnen som mönstrade på till ömsesidig glädje. Så enligt alla begrepp och uppfattningar borde han för länge sedan ha avslutat ett livslångt seglande och hans Linjett 35 borde varit hans sista båt. I stället gör han tvärtom.

– Det är klart att de blev lite förvånade på Rosättravarvet, men jag har tänkt mycket på det här det senaste året. Jag orkar ju inte som förr och jag seglar också för det mesta ensam. Att någon kanske tyckte jag var lite galen bekymrade mig inte, men bara tanken på att vara båtlös var svår att acceptera. Därför behövde jag en båt som var lite enklare att segla. Att snöpa min fantastiska Linjett 35 var inte att tänka på.

 

Båten gör mig lycklig

– Vad gör pengar för nytta på banken? Bara det att kunna tänka på båten varje dag gör mig lycklig. Så egentligen var det ett lätt val, säger Anders Parrow, som precis kommit hem från sin premiärtur till alfåglarna. Men för Rosättra blev det inte lika lätt. För att tillfredsställa beställarens väldigt precisa önskemål fick man göra en hel del modifieringar. Konstruktören Mats Gustavsson, som känt Anders Parrow både som kund och vän i mer än 40 år, tänkte till.

– Akterrundan försvinner ju i rullstoren och den minskade segelytan ville inte Anders acceptera, berättar Mats Gustavsson, som föreslog förlängning av både mast och bom för att kompensera. ­Och Anders Parrow kunde följa arbetet på plats. Minst en gång i veckan körde han ner från hemmet i Uppsala till ostkustvarvet utanför Norrtälje för att se sin nya båt växa fram. Nu skulle över 80 års seglande och båtägande omsättas i praktisk handling.

 

Enorm utveckling

– Eftersom jag haft samma båt de senaste 20 åren hade jag ju också missat den snabba utvecklingen i branschen, men jag är imponerad av hur man kan kombinera bekvämlighet med snabbhet, säger Anders Parrow som redan bestämt seglingsveckor med barnbarnen. Det tar ju bara några dygn upp till Luleå. Sedan kan man ta det lugnt på nervägen.

Och på Rosättra hör man nu att 70-åringarna funderar på att lägga till några år på sitt seglande. Parroweffekten har slagit till.

Tillbaka

Linjett 43 grund(ligt) testad

Nu är den innovativa kölkonstruktionen på nya Linjett 43 testad. Utfallet blev imponerade bra!

 

Nya Linjett 43 har en köl med flexibelt djupgående vilket är mycket ovanligt. Kölkonstruktionen som är ny i sitt slag testades under sommaren 2015. Genom en smart konstruktion hålls kölen helt fixerad utan att flexa i sid- eller längsled, även under mycket hårda kryssar på ~20 m/s. Sista veckan har kölen testats genom ett 20-tal grundstötningar i olika hastigheter. Det utvalda grundet låg på ~2 m djup och bestod av berg. Samtliga tester upplevdes kontrollerade och förvånansvärt ”mjuka”. Under de sista och mest avgörande 5 grundstötningarna var farten ~8 knop. Själva ”träffen” upplevs fortfarande som ganska mjuk. Smällen och ”stöten” visar sig snarare komma från kölen efter att båten studsat tillbaka från grundet och kölen faller på plats i sin kölficka.

 

– Linjett 43 väger 9 ton och vid träffen tar kölen (3,5 ton) emot största kraften genom att tryckas uppåt/bakåt i kölfickan, svängningen blir närmare 70 cm(!) bakåt för bulben säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.

En költrumma döljs i segelbåtens salongsbord. En hydraulkolv gör det möjligt för rorsman att höja och sänka med ett spann på 2,45 – 1,90 cm på 30 sek. Spannet ger båten en oslagbar kombination av seglingsprestanda och tillgänglighet till grunda vikar i skärgården.

– Vi kan konstatera att båten är helt intakt förutom märken på köl och dämpningszon i költrumma. Invändigt syns inga skador eller ens sprickor på såväl kölkonstruktion, bottenbalkar eller inredning fortsätter Markus.

 

På Rosättra Båtvarv är man mycket nöjda med utfallet. Kölen kommer finnas som tillval för Linjett 43.

 

Tillbaka

Boken - Linjett med vind i seglen

Av svenska båtvarv med rötter i 1800-talet är det bara ett som finns kvar, Rosättra Båtvarv. I gläntan vid Vätö kanal i Roslagen i Stockholms skärgård, byggs fortfarande båtar och på röjda fält uppe i skogen står väldiga hangarer med vinterplats för 500 båtar. Det är i högsta grad ett levande och aktivt varv som bygger, reparerar, underhåller och ger service. Som trots svaga konjunkturer investerar i framtiden. I fjol invigde man en ny servicehall och nyligen köpte man grannvarvet, Karlsro.

 

Boken ”Linjett med vind i seglen – tre sekler med Rosättra Båtvarv” berättar ett stycke svensk industrihistoria. Hur en konjunkturkänslig familjeägd verksamhet red ut stormar, klarade lågkonjunkturer och brist på finansiärer, genomförde flera generationsskiften och hur de gedigna kunskaperna om trä och båtar utvecklades och fördjupades i en egen båt, Linjett. Den var så framgångsrik att varvet under en tid svarade för en fjärdedel av marknaden och efter 40 år ger den fortfarande varvet framtidstro och nya möjligheter. Och nästa modell är inte långt borta.

 

Redaktören C-H Segerfeldt har sammanställt material från tre sekler i en unik bok, där bland andra Bengt Jörnstedt medverkar med intervjuer som ger personlighet och liv åt Rosättravarvets historia. Boken är ett tidsdokument som fångar upp dåtidens personligheter och konstruktörer och dagens seglare. Alla förenade i övertygelsen att kvalitet lönar sig.

 

Kontakta Linjett för att beställa.

Tillbaka

Stort intresse att segla jorden runt

På Rosättra Båtvarv berättade seglarna Ola & Caroline om sin långsegling till såväl Västindien som Grönland för mer än 3oo personer. Att segla jorden runt var en dröm och i början av sommaren 2010 startade resan från Stockholms skärgård. Färden gick via Bodö i norra Norge och därefter söderut via Skottland, Frankrike, Madeira, Kanarieöarna, Kap Verde, Västindien, norrut längs USAs kust till Grönland och Island. 2 år och drygt 22 000 NM senare var Linjett 35:an ”ReLax” åter i norska vatten, som numera är hemmahamn.

 

Paret bjöd på en intressant föreläsning och frågorna var många, främst kring båtens anpassning och lämplighet för långsegling. Ola har själv byggt sin Linjett 35 och anpassningarna inför långseglingen har varit förvånansvärt få.

– De största förändringarna är ett skott som är flyttat några centimeter för att få bredare lådor i pentryt. Jag har även förstärkt huvudskottet något, men det var starkt från början och jag tror inte förändringen gjort någon skillnad säger Ola.

 

Desto fler mindre justeringar är genomförda, som ett fiffigt fotstöd i durken vid pentryt och även inne på toaletten. Instrumenten är samlade ovanför nedgångsluckan och en bekväm sittplats för vaktpass går att skapa på tröskeln till nedgången. Sittbrunnen har tillräckliga självlänsar men för säkerhets skull justerade paret och valde större självlänsar. ”ReLax” har ordinarie rigg och segelställ, däremot är vanten flyttade till relingen. Man valde även bort dävert och förvarade istället jollen (utan luft) på fördäck under segling. Ola & Caroline fick frågan om eventuella brister med att långsegla en Linjett 35. Efter hemkomsten har paret ritat och funderat kring val av båt inför kommande långseglingar. Linjett 35:an passar deras behov mycket bra och beslutet blev att behålla ”ReLax”, som varit deras hem i 7 år nu.

 

– Hon seglar snabbt vilket även ger en bekväm segling och utan problem med sjö i sittbrunnen. Linjett 35 är otroligt sjöduglig och med fina utrymmen konstaterar Ola.

– Vi har haft en härlig och mycket behaglig resa och fiskat mycket avslutar Caroline, som liksom sin man är mycket fiskeintresserad.

 

Tillbaka